S.E.R.R.
Spoločný európsky referenčný rámec pre jazykyS.E.R.R. je oficiálnym dokumentom Rady Európy, ktorý umožňuje v rámci celej Európskej únie jednotné porovnávanie a hodnotenie jazykových i komunikačných kompetencií v ovládaní cudzieho jazyka na jednotlivých úrovniach.
V roku 1991 sa v švajčiarskom Rüschlikone konalo medzinárodné sympózium na tému „Transparency and Coherence in Language Learning in Europe: Objectives, Evaluation, Certification", ktoré uznalo, že na objektívne rozoznanie jazykových kvalifikácii v rámci celej Európskej únie, je nutné vypracovať spoločný európsky referenčný rámec pre jazyky, ktorý by obsahoval jednotnú koncepciu hodnotenia jednotlivých úrovní v porozumení i hovorení. Švajčiarska národná vedecká nadácia vytvorila projekt na vytvorenie tohto rámca a konečná verzia je výsledkom dlhoročných diskusií pod vedením expertov pre cudzie jazyky zo 40tich krajín sveta. S.E.R.R. bol uverejnený v septembri 2000 pod názvom COMMON EUROPEAN FRAMEWORK OF REFERENCE (C.E.F.R.).
- predstavuje spoločnú bázu rozvíjania jazykových schopností a zručností v celej Európe
- podrobne popisuje spôsob získavania jazykových vedomostí tak, aby boli študujúci schopní využívať jazyk za účelom komunikácie, a aby si sami vedeli ohodnotiť dosiahnuté jazykové zručnosti
Základný elementárny stupeň ovládania jazyka |
Stredný stupeň samostatné ovládanie jazyka |
Vyšší stupeň kompetentné ovládanie jazyka |
A1 Breakthrough Úplný začiatočník |
B1 Threshold Mierne pokročilý |
C1 Effective Operational Proficiency Profesionál |
A2 Waystage Začiatočník |
B2 Vantage Pokročilý |
C2 Mastery Odborník |
![]() | Európske úrovne – tabuľka sebahodnotenia |